Mada

Verslag van een Joker-Karavaan reis doorheen dit fascinerende land. Vertrekdatum: 5 september 2010

zondag 10 oktober 2010

16/09/2010: Ranomafana - Antsirabe

Vandaag een vrij lange verbinding via een slingerende weg naar Antsirabe. Vroeg op en weg waren we. Eerst een stukje terugkeren naar de RN7 en vandaar verder richting Ambositra waar we een tussenstop gingen inlassen om wat souvenirs te kopen. Ambositra (spreek uit: Amboester) was immers bekend voor zijn houtsnijwerk.
locals in Ambohimahasoa

Na een tweetal uren gereden te hebben, deden we een korte tussenstop in Ambohimahasoa, een middelgroot dorp onderweg. Daar kochten we wat proviand en dronken we wat alvorens verder te slingeren. Onderweg werd je hier en daar geconfronteerd met kaalkap van het woud en verscheidene grote brandhaarden. De techniek van de 'verschroeide aarde' was hier ook al bekend. De lokale bevolking brand ganse stukken land plat om zo nieuwe landbouwgrond te winnen. Wat ze niet beseffen is dat dit erosie in de hand werkt en zo voor grondverzakkingen kan zorgen bij zware regenval Tja, er is hier dan ook geen beleid.
Ambohimahasoa

Rond de middag kwamen we aan in Ambositra en gingen we iets in restaurant 'Oasis'. Het duurde wel een tijdje maar de maaltijden waren lekker. Of ze proper waren is een andere zaak. Zij die een broodje aten, hadden 's anderendaags toch wel last van de darmen. Na het eten ging iedereen dan op zoek naar een beeldje of andere prularia. Het houtsnijwerk vond ik niet zo heel speciaal. Ik had er mij iets anders bij voorgesteld. Uiteindelijk vond ik die beeldjes van de eerste verkoper in Ifaty (Tuléar) nog mooier. Alleen, ik heb er geen willen kopen toen omdat we nog aan het begin van de reis stonden. Tant pis!
zo moest je kakken in restaurant 'Oasis' :-)

Er werd hier en daar wel wat gekocht. De 'kleine' had ondertussen al voor haar halve vriendenkring een kadootje gekocht en hield dit ook allemaal nauwkeurig bij in haar plakboek. Ikzelf kocht ook twee weinig zeggende beeldjes maar ja, ik breng graag wat kitsch mee van op reis.
Naar Antsirabe was het nog ongeveer 2,5 uur rijden en na wat zoeken vonden we uiteindelijk ons hotel 'Green Park'. Dit waren ook allemaal losstaande huisjes ronden een mooie binnentuin met vijver.
Bij aankomst regelde ik ondertussen de 'fietsttocht' voor morgen. Mamisoa, mijn contactpersoon, gaf me goede uitleg over het parcours en beschikte over vrij goede fietsen. De volledige tocht was ongeveer een 60km waarvan ongeveer de helft op 'piste'. Mamisoa zei dat het best was eerst de beide meren te bezoeken omdat je dan nog het frist bent. Het parcours was golvend vertelde hij mij. Een groep die Pic Boby kan beklimmen kan toch ook wel 60km fietsen. Bij het aperitief bij  'Chez Jenny', waar we ook ons ontbijt moesten nuttigen, legde ik het parcours uit en iedereen zag dit zitten. Wat een groep!
Tja, ik kon ook niet meer vertellen dan wat mij verteld werd over deze tocht en het parcours :-). We zien wel morgen waar we uitkomen. Ik denk dat ik vanacht weer ga dromen. Ik sliep nota bene deze keer met Johan op de kamer.
zomaar een wrak in Ambositra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten