Mada

Verslag van een Joker-Karavaan reis doorheen dit fascinerende land. Vertrekdatum: 5 september 2010

zondag 15 augustus 2010

Geen courgettes eten op maandag

Gisteren was het de vertrekvergadering van de Madagascar reis die vertrekt op 5 september. Altijd weer spannend om de deelnemers aan zo'n groepsreis te leren kennen. Ik begeleid nu 12 jaar bij Joker-Karavaan en toch is het telkens weer nieuw. Ik probeer telkens ook weer iets nieuws om het ijs te breken. Vorig jaar wist niemand dat ik de begeleider was en plaatste ik mij gewoon tussen de deelnemers en had met 1 deelnemer afgesproken dat hij de powerpoint die ik gemaakt had moest opstarten. Deze keer koos ik voor een tekst over 'fady' en 'vintana'. Dit zijn twee gebruiken die sterk leven in Madagascar en waar we (hopelijk) mee geconfronteerd worden. Vintana is een gebruik dat te maken heeft met tijd. Elke dag heeft zo wel iets speciaals. Eentje dat mij opviel was dat de maandag de zwarte dag is en ook de dag waarop je best geen courgettes eet.
Toen ik dit las, wist ik, hier moet ik naartoe!
Geen courgettes eten op maandag! Kan een land meer uitdagender zijn dat met deze vintana? Het is grappig maar anderzijds symboliseert dit heel wat. Het hult het land in een zekere mystiek, je wordt direct geconfronteerd met 'specials' van een land en daarvoor reizen we toch wel! Ik kijk er enorm naar uit om dit immense land te mogen verkennen. Vol 'specials', prachtige landschappen, schitterende fauna en lieve lieve mensen en niet te vergeten de 'rhum arrangé'.
Zo, we gaan nog wat verder voorbereiden!
Elke, Gert, Ann, Wim, Kristof, Koen, Danny, Renild, Johan, Katja, Joke: fijn jullie te leren kennen en we maken er iets moois van maar...we eten geen courgettes op maandag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten